مراحل ثبت نام اینترنتی در نرم افزار پیام/ثنا

هر کاربر، برای استفاده از امکانات اجتماعی ، ابتدا باید برای کتابخانه شناخته شده باشد. برای این کار، درخواست عضویت در کتابخانه را کلیک می کند و اطلاعات اولیه خود را وارد می کند. این مرحله به منزله ثبت نام در سایت مورد نظر است و برای معرفی هر عضو به بخش مدیریت کتابخانه لازم است تا درخواست سرویس کتابخانه ای  یا سرویس اجتماعی برای این بخش ارسال شود .

کاربر مهمان (Guest)

وقتی شما بدون اینکه با نام کاربری خود وارد سیستم شده باشید و در حال مرور بخش های مختلف  یک مرکز(کتابخانه) ،در نرم افزار باشید، به عنوان مهمان برای برنامه شناخته می شوید.

حدود امکانات یک مهمان به مدیر هر مرکز بستگی دارد. مسلما شما به عنوان مهمان از خیلی از امکانات برنامه محروم هستید و برای برخورداری از آنها نیاز به ثبت نام در برنامه دارید.

 

کاربر آزاد (Free User)

همانطور که در شکل1 مشاهده می کنید، در نوار بالای برنامه امکان درخواست عضویت برای مهمان فعال است. شما با کلیک بر روی این مورد اطلاعات اولیه و مورد نیاز برای ورود به برنامه(سایت) را وارد می کنید .

شکل1

 لازم به تاکید است اطلاعات این بخش باید دقیق،صحیح و کامل باشند. زیرا نام کاربری و پسوردی که شما وارد می کنید به آدرس الکترونیکی ای که باید صحیح وارد شود ، ارسال می شود و ادامه ثبت نام  منوط به پرکردن اطلاعات این بخش است. اگر اطلاعات خود را صحیح وارد کرده باشید، پیغام زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.

شکل2

شکل3 تصویر متن ایمیلی است که برای شما ارسال می شود و شما باید با کلیک بر روی عبارت "تایید عضویت درسایت"، عضویت خود را به عنوان یک کاربر آزاد قطعی کنید. کاربر آزاد اصطلاحا به کاربری گفته می شود که به ازای امکاناتی که دریافت می کند، هزینه ای پرداخت نمی کند.

شکل 3

شکل4

 

پس از کلیک بر روی این عبارت، تصویر زیر(شکل 4) برای شما در صفحه ای جداگانه برای شما باز می شود که نشاندهنده این است که اکنون می توانید در برنامه وارد شوید. وقتی شما با نام کاربری و کلمه عبوری که خودتان انتخاب کرده اید وارد برنامه می شوید ، یک کاربر آزاد هستید که در هر مکان و هر زمان می توانید وارد آدرس برنامه شوید و بنا به تصمیم گیری مدیریت،از امکاناتی فراتر از یک کاربر مهمان استفاده کنید. مثلا ممکن است اجازه جستجو در پایگاه های مدارک الکترونیکی، پایان نامه ها و غیره را داشته باشید و یا بتوانید بعضی از فعالیت های اجتماعی را در برنامه انجام دهید. در هر صورت اگر قصد استفاده از امکانات کتابخانه ای نظیر به امانت بردن مدارک و ... و یا استفاده از امکانات اجتماعی نظیر به اشتراک گذاشتن یک متن، عکس، کتاب و یا خبر را داشته باشید، باید برای این کار درخواست این سرویس ها را به مدیریت بفرستید و جزو کاربران اصلی برنامه شوید.

 

کاربران اصلی( Primery Users)

برای ارسال درخواست های متفاوت به مدیریت به منظور بررسی صلاحیت شما، پس از وارد شدن به برنامه ، این بار در نوار بالای برنامه عبارت" درخواست سرویس" را مشاهده می کنید. که با کلیک بر روی آن امکان پر کردن اطلاعات مورد نیاز کتابخانه ، بارگذاری عکس و ... را دارید. در پر کردن موارد این بخش، اطلاعات شماره ملی، واحد مراجعه(بخشی از کتابخانه که قصد ادامه فعالیت در آن را دارید  یا به آن بخش مربوط هستید) و تلفن همراه حتما باید صحیح و کامل باشند زیرا که برای بخش های بعدی مانند ارسال پیامک و... مورداستفاده قرار می گیرند(شکل5) 

شکل5

پس از پر کردن اطلاعات شخص و بارگذاری عکس، باید بنا به خواست خود یکی از امکانات سرویس کتابخانه ای یا سرویس اجتماعی و یا هردو را پر کنید. سپس برای پرداخت حق عضویت خود به صورت الکتریکی و از طریق "پیام پی"، گزینه حق عضویت را کلیک کنید. سپس درخواست سرویس خود را ارسال کنید و در ایمیل خود منتظر پذیرش یا عدم پذیرش خود از طرف کتابخانه باشید و یا با مراجعه حضوری نسبت به تکمیل پرونده و پرداخت حق عضویت به صورت دستی، اقدام کنید و در نهایت به عنوان کاربر اصلی در کتابخانه پذیرفته شوید.

شکل6

 

 

 

پروفایل

در قسمت پروفایل اطلاعات شخصی و عمومی خود را وارد کنید.این بخش که برای افراد و یا گروه هایی که شما به آنها مجوز می دهید،قابل مشاهده است از قسمت های زیر تشکیل شده:

الف) تصویر من : در این بخش عکس مربوط به خود را بارگذاری کنید. این عکس برای افراد یا گروههایی که شما به آنها مجوز می دهید قابل مشاهده است

ب) تغییر نام کابری یا نام مستعار: این نام که می تواند عدد یا حروف و یا هردو آنها باشد،در سیستم اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و دیگران شما را با این نام در صفحات می شناسند. این نام به طور پیش فرض در ابتدا همان نام کاربری شماست و در این قسمت قابل تغییراست.

پ) درباره من : دراین بخش می توانید درباره خانواده خود و یا هر مورد دیگری که در سیستم اجتماعی برای دیگران مفید است اطلاعاتی قرار دهید.

ت)  نام مجازی :

ث) مختصری در مورد من : در این بخش یک عبارت کوتاه که معرف وضعیت حال شما باشد وارد کنید و یا با آن عبارت تخصص یا شغل خود را بیان کنید زیرا این عبارت در زیر عکس شما برای افرادی که اجازه مشاهده اطلاعات شما را دارند، نمایش داده خواهد شد.

ج) علایق من : در این بخش، تعدادی حیطه موضوعی مورد علاقه برای شما لیست شده که شما ازبین آنها، یک یا چند مورد را انتخاب می کنید. این علایق توسط مدیریت مرکز شما ساماندهی و انتخاب می شوند و در این لیست قرار داده می شود. شما نیز در صورت داشتن مجوز اضافه کردن علایق، می توانید حیطه موضوعی علایق خود را به مدیریت پیشنهاد دهید که پس از بررسی و تایید ، در این لیست، قرار داده می شود. علایقی که شما در این بخش انتخاب می کنید بسیار در سیستم اجتماعی شما کاربردی و مهم هستند زیرا بر اساس آنها، کتاب، دوست، خبر، سمینار تحت وب و یا مطلب  موردعلاقه شما به شما پیشنهاد می شود.

چ) استخدام : رزومه کاری خود را اینجا قرار دهید.

ح) مکان هایی که زندگی کرده ام : این اطلاعات را بر اساس نیاز جامعه مخاطبین خود به پروفایل خود اضافه کنید.

خ) تحصیلات : رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، بازه تاریخی تحصیلی، محل فارغ التحصیلی و سایر اطلاعات لازم را وارد کنید.

د) وضعیت تاهل : اطلاعات لازم را در صورت ضرورت وارد کنید.

ذ) حریم خصوصی : در این قسمت حداقل سه گروه وجود دارند که شما در صورت تمایل هر کدام یا همه آنها را علامت می زنید. اگر عبارت" فقط خودم" را انتخاب کنید، مسلما جز شما کسی اجازه مشاهده اطلاعات موجود در پروفایل شما را ندارد. اگر عبارت "عمومی" را کلیک کنید، همه افراد مجوز دیدن اطلاعات پروفایل شما را دارند، حتی اگر عضو سیستم اجتماعی نباشند. اگر عبارت" سایر اعضا" را کلیک کنید، همه افراد موجود در سیستم اجتماعی قادر خواهند بود وارد صفحه پروفایل شما شوند. علاوه بر این سه دسته، گروه هایی که شما به عنوان دوست ایجاد می کنید نیز در این قسمت نمایش داده می شوند تا شما وضعیت آنان را نسبت به اجازه مشاهده اطلاعات شخصی یتان مشخص کنید.

لازم به ذکر است در صورت دادن مجوز نمایش پروفایلتان به دیگران یا به افراد خاص، آنان فقط امکان مشاهده تحصیلات، سوابق شغلی، علایق و جاهایی که در آن بوده اید را دارند.

 پیامها

هنگامی وارد برنامه می شوید، در سمت راست و پایین برنامه، پیغام کوچکی، مبنی بر تعداد پیغام های جدید برای شما نمایش داده می شود که با کلیک بر روی آن به صفحه مشاهده پیغامها وارد می شوید. علاوه بر آن در منوی بالای برنامه، تعداد پیغامهای نخوانده شده وجود دارد که با کلیک بر روی آن وارد صفحه مدیریت پیامهای خود خواهید شد.

شکل7

برای ارسال پیامها ،شما باید مجوز آن را از مدیریت دریافت کرده باشید. در این صورت در لیست امکانات مدیریتی ، گزینه مدیریت پیامها برایتان فعال می شود. شما می توانید پس از ایجاد یک پیام، آن را ویرایش کنید، حذف کنید و یا مخاطبان آن را تعیین کنید.

شکل8

 

برای تعیین مخاطبان پیام عمومی، در سمت راست صفحه، گروه های موجود در برنامه برایتان نمایش داده می شود و در ستون سمت چپ، واحدهای سازمانی موجود در برنامه برایتان نمایش داده خواهد شد . برای ارسال پیام، شما حتما باید حداقل یک گروه و حداقل یک واحد سازمانی، انتخاب کنید. فراموش نکنید تا زمانیکه در قسمت انتشار یافته علامت تیک نزنید این پیام به نمایش عمومی در نمی آید. حتی اگر مخاطبان آن را تعیین کرده باشید. 

شکل9

مشاوره

امروزه نقش کتابدار، تنها در مجموعه سازی، خدمات فنی و اشاعه اطلاعات خلاصه نمی شود، بلکه یک کتابدار به عنوان راهنما و مشاور، باید امین در خدمات مراجعین باشد.. این مشاوره می تواند چندسویه باشد. مشاوره بین کتابدار و هیات علمی برای رفع ابهام در اصول کاربردی در کتابخانه، یا ، مشاوره بین کتابداران با هم برای به اشتراک گذاشتن تجربیات ، یا ، مشاوره بین کتابداران و کاربران برای پرسش و پاسخ در مورد چگونگی استفاده از خدمات و یا مشاوره در انتخاب کتاب یا مقاله و... یا حتی ، مشاوره در بین خود کاربران باشد.

برای این منظور در سیستم اجتماعی ثنا، بخش مشاوره راه اندازی شده است. هر کاربری که مجوز استفاده از خدمات مشاوره از کتابدار را دارد، در منوی بالای برنامه ، در کنار "پیامها" ، واژه"مشاوره" را مشاهده می کند.اگر شما به عنوان یک کاربر دارای این مجوز، از کتابدار مرکز خود، سئوالی دارید یا می خواهید با او مشورت کنید، روی واژه "مشاوره" کلیک کنید، کتابداران آنلاینی که هم اکنون آماده مشاوره با کاربران هستند، برای شما لیست می شوند و شما با کلیک بر روی نام آنان ، می توانید وارد فضای آنلاین مشاوره شوید و با تایپ سئوال خود، الصاق یک فایل پیوستی، ارتباط صوتی  و تصویری( در صورت داشتن webcam و یا Hands-Free Headset ) با مشاورتان ارتباط برقرار کنید.

از طرفی اگر شما کتابداری هستید که می توانیدبه سئوالات کاربران یا کتابداران دیگر پاسخ دهید و آنها را مشاوره دهید، نیز به داشتن مجوز " مشاوره به کاربران" نیاز دارید. با داشتن این مجوز ؛ عبارت " مشاوره به کاربران" در زیر بخش "درخواست های دوستی" و کنار عکس شما ، ظاهر می شود. با کلیک بر روی این عبارت، شما به عنوان یک کتابدار آماده به دادن مشاوره آنلاین ، در دید کاربرانی که خواستار دریافت مشاوره هستند، قرار می گیرید.

 

 

درخواست دوستی

اگر شما اجازه ایجاد گروه دوستان دارید، به چند طریق می توانید دوستان خود را در گروهتان قرار دهید. لازم به ذکر است دوستان شما، کسانی هستند که پیش از این در سیستم اجتماعی عضو شده باشند.

روش اول :  شما با کلیک بر روی عبارت :درخواستهای دوستی" امکان مشاهده لیست کسانی که می خواهند با شما دوست باشند را مشاهده می کنید. همانطور که در شکل شماره مشاهده می کنید، دو کاربر کشانی و امامی  از کاربر "shahzeidi" در خواست دوستی کرده اند و در وضعیت منتظر هستند. تا اینکه کاربر "محمود" یا آنها را بپذیرد و یا رد کند.

شکل10

اگر شما درخواستی را بپذیرید، بلافاصله باید مشخص کنید، این دوست را در چه گروهی که قبلا در منوی "دوستان" ایجاد کرده اید، قرار می دهید.

روش دوم : با داشتن مجوز جستجوی اجتماعی، شما می توانید با داشتن نام ، نام خانوادگی، نام کاربری یا ... کاربر مدنظر خود را پیدا کنید ، وارد پروفایل او شده و برای او در خواست دوستی بفرستید. در این حالت شما ، نسبت به کاربر مورد نظر در حالت انتظار قرار می گیرید تا او شما را رد کند و یا بپذیرد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، کاربر emami2  وارد برنامه شده و وارد صفحه شخصی کاربر shahzeidi شده. در صفحه کاربر shahzeidi وضعیت دوستی نسبت به کاربر وارد شونده(emami2) مشخص شده است که در حالت انتظار است. عکس شماره 10  را با عکس شماره  11مقایسه کنید. در عکس شماره 10کاربر shahzeidi وارد برنامه شده و در خواست های رسیده را مشاهده می کند در حالیکه در عکس شماره 11 ، کاربر emami2 وارد برنامه شده، به صفحه کاربر shahzeidi  وارد شده و در آنجا متوجه می شود که کاربر مذکور، در حال انتظار برای تایید یا رد دوستی توسط او(emami2) است.

شکل11

 

روش سوم : خود برنامه توسط الگوریتم های مشخص، و طبق علایق مشترک، کتاب ها یا مطالب مشترک و غیره، افرادی را به عنوان "پیشنهادی" به شما پیشنهاد می دهد که شما می توانید با کلیک بر روی آنها وارد صفحه شخصی آنان شوید و برایشان درخواست دوستی بفرستید.

شکل12

دوستان

در لیست امکانات اجتماعی ، گزینه ای به نام دوستان وجود دارد که با کلیک بر روی آن و سپس با کلیک بر روی  " ایجاد گروه جدید دوستان" ابتدا برای جمع دوستان خود یک گروه ایجاد کنید.

 

سپس این گروه، به صورت یک قفسه مجزا،در صفحه شما قرار می گیرد که امکان ویرایش قفسه(ویرایش نام قفسه)، حذف قفسه، تغییر مجوزهای دسترسی و ویرایش موجودیات قفسه وجود دارد.

در تغییرمجوز های دسترسی، می توانید حداکثر دسترسی های گروه دوستانی که ایجاد کرده اید را مشخص کنید. فقط خودتان به افراد این گروه دسترسی داشته باشید، مهمانان برنامه هم اجازه دیدن این افراد را داشته باشند، سایر اعضایی که در سیستم اجتماعی عضو هستند فقط بتوانند آنها را ببینند ، کسانی که شما را دنبال می کنند، این افراد را نیز مشاهده کنند و ...

و در قسمت "ویرایش موجودیات قفسه" ، دوستانی که در این گروه قرار دارند را ویرایش  و یا حذف می کنید. برای اضافه کردن دوست به گروه هایی که ایجاد کرده اید، به راهنمای بخش " درخواست دوستی" رجوع کنید.

 

کتاب ها

با ایجاد یک قفسه جدید برای کتابها ، کتابهای سیستم اجتماعی خود را دسته بندی کنید، این دسته بندی ها از لحاظ حیطه موضوعی و یا نوع دسترسی دیگران با هم متفاوتند. شما می توانید با توجه به کاربرد سیستم اجتماعی در مرکزتان، کتابهای جدید، کتابهای پرطرفدار، و ... را ایجاد کنید و برای دیگران به اشتراک بگذارید.

پس از ایجاد یک قفسه جدید، باید در آن کتاب ، منتقل کنید. برای این کار می توانید یک کتاب از مجموعه کتابخانه خود، به سیستم اجتماعی انتقال دهید. ابتدا آن کتاب را در بخش کتابشناختی جستجو کنید و در امکانات آن ، بر روی امکان "اضافه به کتابخانه من" کلیک کنید

 پس از کلیک بر روی این عبارت، صفحه ای مانند شکل نمایش داده می شود که می توانید، تصویر مورد نظر کتاب را بارگذاری کنید و یا از تصاویر پیشنهادی از گوگل استفاده کنید. و در نهایت قفسه آن را مشخص کرده تا آن کتاب در قفسه مربوط به خود ، قرار گیرد.

 

اگر در سیستم اجتماعی دنبال کتاب خاصی می گردید، می توانید عنوان کتاب را در بخش اجتماعی جستجو کنید. پس از یافتن کتاب مورد نظر وارد امکان "جزئیات" آن می شوید و بدین ترتیب می توانید عملیات زیر را بروی آن مدرک انجام دهید:

 

A)     وارد صفحه کاربر ایجاد کننده آن شوید. وقتی به صفحه یک کاربر وارد می شوید، می توانید مشخصات پروفایل او و سایر امکانات اجتماعی او که مجوز نمایش آنها را دارید، مشاهده کنید یا برای او در خواست دوستی بفرستید، با کتابهای مورد علاقه او ، مطالب یا اخبار او آشنا شوید و ...

B)      کتاب مورد نظر را برای خود به اشتراک بگذارید. با این کار، آن کتاب در قفسه های شما قرار می گیرد. همانطور که در شکل مشخص است. کاربر tabassom وارد برنامه شده، در امکانات اجتماعی عبارت quran  را تایپ کرده و مدرک Dictionary of holly Quran را پیدا کرده است. (توجه داشته باشید کتاب های موجود در سیستم اجتماعی همان کتابهای موجود در کتابخانه نیست و ولی می تواند از کتابخانه به سیستم اجتماعی منتقل شود) با کلیک بر روی جزئیات این کتاب صفحه اطلاعات بیشتر آن باز شده و در آن کاربر Tabassom می تواند این کتاب را به قفسه خود منتقل کند. به قفسه کتاب کاربر Tabassom نگاه کنید. شکل

 

C)     همانطور که در شکل ، ملاحظه می کنید امکان ارائه نظر و یا هر گونه توصیه ای برای هر کتاب وجود دارد. با کلیک بر روی عبارت "نظرات در مورد کتاب" وارد صفحه ای می شوید که می توانید نظرات دیگران را ملاحظه کنید و نظر خودتان را نیز اضافه کنید. اگر کتاب را خودتان ایجاد کرده باشید که به راحتی این کار قابل انجام است. اگر برای کتاب دیگران می خواهید نظر بگذارید، باید به نحوی آن کتاب را پیدا کنید. و وارد صفحه جزئیات آن شوید .البته اگر دارای مجوز ارسال نظر هستید!

 

D)    طبق شکل در صفحه جزئیات کتاب،امکان "مشاهده و افزودن برچسب های کتاب" وجود دارد. در این قسمت می توانید علاوه بر مشاهده برچسب های که قبلا توسط ایجاد کننده یا دیگران به این مدرک اضافه شده است، خودتان نیز برچسب جدیدی به آن اضافه کنید. البته این برچسب باید از لیستی که به شما پیشنهاد داده می شود، انتخاب شود ، در غیر این صورت باید برچسب خود را به عنوان یک برچسب جدید، ذخیره کنید تا پس از تایید توسط مدیر به مدرک شما اضافه گردد. لازم به ذکر است ، برچسب ها، همان توصیفگرها، کلیدواژه ها و یا اصطلاح های نمایانگر موضوع متن یا کتاب یا عکس و یا غیره هستند که  در یک یا چند حیطه علاقه مندی دسته بندی می شوند.در یک سیستم اجتماعی، علایق متفاوت زمینه ساز بسیاری از فعالیت هاست. مثلا علایق مشترک  و در پی آن برچسب های مربوط به آن ، باعث پیشنهاد کاربران نزدیک به علایق شما یا کتابهای هم موضوع با کتابهای موردعلاقه شما خواهدشد. همچنین برچسب های هر مدرک اعم از کتاب، خبر، مطلب، دوست، وبینار و... در جستجوی آنها مهمترین نقش را ایفا می کند.

 

E)     و در نهایت بخش امتیاز دهی به انواع امکانات اجتماعی اعم از کتاب، عکس، مطلب و غیره. که در این بخش با انتخاب یکی از گزینه های عالی، خوب، نظری ندارم، ضعیف و خیلی ضعیف آن امکان را از لحاظ اعتبار ، در سیستم اجتماعی رتبه بندی می کنید. این اعتبار در بخش "بالاترین ها" که پس از ورود به برنامه در ستون چپ ظاهر می شود، مدارک مختلف را قرار می دهد. مثلا اگر در حیطه کتاب در حال فعالیت هستید، در ستون سمت چپ، بالاترین کتاب ها از لحاظ رتبه بندی برای شما قرار داده می شود و بدین ترتیب برای مطالب و غیره نیز همینطور...

 

عکس ها

با ایجاد یک گالری جدید برای عکسها ، عکسهای سیستم اجتماعی خود را دسته بندی کنید، این دسته بندی ها از لحاظ حیطه موضوعی و یا نوع دسترسی دیگران با هم متفاوتند. شما می توانید با توجه به کاربرد سیستم اجتماعی در مرکزتان، عکس بخش های مختلف، عکس بازدیدهای مختلف از مرکزتان، کارمندان بخش های مختلف ، بزرگان فرهنگی، هنری و ... را ایجاد کنید و برای دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

هر گالری ایجادشده ، به صورت یک قفسه مجزا، در صفحه شما قرار می گیرد که امکان ویرایش قفسه(ویرایش نام قفسه)، حذف قفسه، تغییر مجوزهای دسترسی و ویرایش موجودیات قفسه وجود دارد.

در تغییرمجوز های دسترسی، می توانید حداکثر دسترسی های هر گالری را مشخص کنید. فقط خودتان عکس های این گالری را ببینید. مهمانان برنامه هم اجازه دیدن این عکس ها را داشته باشند، سایر اعضایی که در سیستم اجتماعی عضو هستند فقط بتوانند آنها را ببینند ، کسانی که شما را دنبال می کنند، این عکس ها را نیز مشاهده کنند و ...

و در قسمت "ویرایش موجودیات قفسه" ، عکس های موجود را ویرایش  و یا حذف می کنید. توجه داشته باشید، عکس ها نیز مانند افراد و کتاب ها، در ستون های سمت چپ به عنوان تازه ترین عکس های اضافه شده، پربازدیدترین عکس ها، بالاترین رتبه ها در عکس ها به شما پیشنهاد داده می شود . وقتی روی یک عکس کلیک می کنید علاوه بر اطلاعات آن عکس و مشاهده آن، می توانید وارد صفحه کاربر ایجاد کننده آن شوید، عکس های دیگران را برای خود به اشتراک بگذارید، در مورد عکس های متفاوت نظر بدهید، با دادن امتیاز به عکس ,در رتبه بندی آن سهیم باشید. برای اطلاعات بیشتر در این باره به راهنمای بخش کتاب ها مراجعه کنید.

 

مطالب

مطالب مختلفی که در یک سیستم اجتماعی منتشر می شود اگر مستند و معتبر باشد، می تواند به کیفیت اطلاع رسانی و آگاهی کمک کند. با هر مطلب مفید که ارسال میکنید امکان جذب کاربران ثابت بیشتری را فراهم میکنید. برای ایجاد یک مطلب که می تواند علمی، فرهنگی، نقد و تفسیر کتاب، تحلیل یک موضوع و ... باشد، ابتدا باید مانند روال قبل یک قفسه برای مطلبتان، ایجاد کنید. چگونگی اضافه کردن قفسه جدید مانند بخش های دوستان و کتاب هاست.

 در تصویر بالا قفسه ای با نام "مشارکت در ارائه مطلب" ایجاد شده. با زدن نماد تنظیمات در این قفسه منوی آبی رنگی که شامل موارد زیر است در آن ظاهر می شود:

ویرایش قفسه؛ که نام قفسه را از طریق آن ویرایش می کنید

تغییر مجوز های دسترسی؛ که از این طریق می توانید میزان دسترسی به این مطلب را در بین مخاطبانتان تعیین کنید

ویرایش موجودیات قفسه؛ عنوان و متن مطالب موجود در هر قفسه در این قسمت ویرایش می شود.

حذف قفسه؛ قفسه های موجود را در این بخش می توانید حذف کنید

اضافه کردن به قفسه؛ که در این بخش مطالب خود را در قفسه موردنظر ایجاد می کنید. برای مطلب خود موضوع انتخاب کنید. در قسمت "پیش نمایش مطلب" از عبارت تایپ شده توسط شما تصویری ایجاد می شود و به عنوان تصویر مطلبتان در قفسه، نمایش داده می شود. سپس متن مورد نظر خود را از طریق امکانات آن صفحه ایجاد کنید. کپی عکس، ایجاد لینک و غیره از امکانات این صفحه است.

 

امکان ورود به صفحه کاربران ایجاد کننده مطالب، اشتراک گذاری، ارائه نظر و دادن امتیاز برای مطالب وجود دارد . برای توضیحات بیشتر  در این باره به راهنمای بخش کتاب ها مراجعه کنید.

 

خبرها

انتشار خبر، در یک سیستم اجتماعی مبتنی بر تعامل کاربران و کتابداران است. در این قسمت می توان با ایجاد گروه های متفاوت خبری، خبرهای مختلف را دسته بندی کرد و در دسترس عموم قرار داد. با توجه به امتیازهای داده شده به هر خبر، تعدد دفعات بازدید هر خبر و ... این اخبار به صورت ویژه برای دیگران به عنوان پربازدیدترین خبر یا بالاترین خبر از لحاظ امتیازدهی و ... عرضه می شود. علاوه بر این هنگام ایجاد هرخبر، امکان درج آن خبر به "خبرگزاری ثنا" نیز وجود دارد. خبرهایی که از قوانین خبرگزاری پیروی کرده اند، بدون دریافت هزینه ، به آدرس http://sananews.ir/ ارسال می شوند.

 

هنگامی که عبارت "اضافه  به خبرگزاری" را کلیک می کنید، پنجره ای که شامل قوانین و موازین خبرگزاری است، برای شما باز می شود. با مخالفت با این موازین ، خبر شما فقط در سیستم اجتماعی "ثنا" می ماند و به خبرگزاری ارسال نمی شود. در صورت موافقت با قوانین و موازین خبرگزاری"ثنا" این خبر ، در ستون اخبار این پایگاه خبری قرار می گیرد.

آنچه در "موضوع" خبر تایپ می کنید، به عنوان تیتر خبر در ستون "اخبار" پایگاه خبری ثنا قرار می گیرد. با کلیک بر روی تیتر این خبر، وارد اطلاعات کلی خبر می شوید، که دقیقا آن مطلبی است که شما در "خلاصه مطالب" وارد کرده بودید. در این صفحه قسمتی به نام "مشاهده مطلب" وجود دارد که با کلیک بر روی آن ، به منظور مشاهده کامل خبر، به سیستم اجتماعی ثنا متصل می شوید و خبر کامل را در آنجا مشاهده می کنید.

لازم به ذکر است ، کنترل اخبار در سیستم اجتماعی ثنا، بر روی کنترل افراد متمرکز است. بدین صورت که هر کاربر اضافه کننده خبر، برای مدیریت سیستم اجتماعی و پیش از آن، مدیریت کتابخانه، شناخته شده است.

امکان به اشتراک گذاری خبر برای عموم یا گروه و افرادی خاص نیز همانند کتاب ها وجود دارد. درج نظر درباره خبر، یا ارائه نقدو تفسیر برای آن ، ورود به صفحه کاربری که خبر را درج کرده و ارتباط مستقیم با او نیز وجود دارد. همچنین با دادن امتیاز به هر خبر، می توان آن را در رتبه بندی خبرها ، بالا برد.اختصاص برچسب به اخبار، در جستجوی آنها نقش به سزایی ایفا می کند.

 

 

 

 

شرکت مهندسی ارتباطات پیام مشرق